امروز پنج شنبه, 03 خرداد 1397 - Thu 05 24 2018

منو

رویکرد کلان در الگو تعالی دختران منظر تربیتی است

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • دسته: استانی
  • بازدید: 1082

 نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در سومین نشست مسئولان استانی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در سال جاری گفت: رویکرد کلان در الگو تعالی دختران منظر تربیتی است و بحث اصلی ما رشد و تکوین شخصیت است.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل دفترمرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، نماینده مقام معظم رهبری در سومین نشست مسئولان استانی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در سال جاری گفت: با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه‌ی عزیزان امیدوارم  نور ماه مبارک رمضان و صفا و طهارت را بتوانیم حفظ کنیم و قدم‌های والاتری را در این زمینه برداریم.
وی در ادامه گفت: موضوع اصلی بحث ما در این نشست الگوی تعالی دختران می‌باشد که در این منظر توجه به تفاوت‌های تکوینی به عنوان یک عنصر فراموش شده در زمینه فرایندهای تربیتی، یکی از مباحث مطرح در تهیه الگوی تعالی دختران است.
حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری خاطرنشان کرد: اولا رویکرد کلان الگو یک رویکرد تربیتی است و مباحثی که به حوزه معرفتی و شناختی مربوط می‌شود جنبه مقدماتی دارد و مباحثی که به حوزه ساختاری، برنامه‌ای و اجرایی مربوط می‌شود جنبه‌های کمکی دارند.
بحث اصلی در الگوی تعالی دختران رشد و تکوین شخصیت است
وی گفت: اصل مسئله الگوی تعالی دختران یک اصل و منظر تربیتی است لذا از آن تعبیر شده است به الگو، بحث اصلی ما رشد شخصیت و تکوین شخصیت است و بر اساس جنس اقدامات اصلی مجموعه ما که عبارت است از مسیر تربیتی و بسترهایی که برای رشد تعالی شخصیت اعضا در مقاطع حساس سنی فراهم می‌کند بحث تربیتی است ولی این مبانی شناختی است در امتداد ساختارهای اجرایی عملیاتی که آن‌ها هم اقتضائاتی دارد که باید به آن توجه داشته باشیم.
نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: در گام دوم در طراحی الگوی تعالی دختران، از میان مباحث ارائه شده و براساس جدول اقتضائات،  نیم رخ دختر مورد پسند اسلام به دست ما می‌آید و این کاری است که دوستان در مرحله جدید مشغول استخراج جدول و در نهایت استخراج الگو هستند ولی این الگو در این مرحله هم تکمیل نمی‌شود بلکه یک مرحله سومی دارد که آن هم استخراج الزامات است  که مربوط به  فرایند تربیتی در تشکیلات و برنامه‌ها می‌باشد.
روش ما در طراحی الگوی تعالی دختران تفصیل نقش‌ها و استخراج الزامات تربیتی از نقش‌هاست
وی ادامه داد: بر این اساس هر کسی می‌تواند پیشنهادها و روش‌هایی برای این طرح ارائه دهد ولی روشی که ما برای بیان این طرح استفاده کردیم روش تفصیل نقش‌ها و استخراج الزامات تربیتی از نقش‌هاست و با چیزی تعارض ندارد و یک الگو را به شما ارائه می‌کند مثلا در نقش اجتماعی یک الگوی فعال و کنشگر فعال است که با اصول و مبنای خود قابل ارائه است.
نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: اساسا الگوی تعالی دختران نشان دهنده الگوی تعالی فعال است و شکل‌گیری شخصیت بانویی است که نقش تمدنی، نقش اجتماعی و دارای سهم با واسطه و سهم مباشر در نظام را دارا می‌باشد.
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری خاطرنشان کرد: الگوی تعالی دختران مختص یک زمان و یک مکان مشخص نمی‌باشد و این بحث پایه‌ای است و خوش ظرفیتی است که قابلیت برون دینی را دارد و می‌تواند مورد بحث و چالش با رقیب قرار گیرد.
وی گفت: الگوی تعالی دختران این مسئله را یادآوری می‌کند که در میدان عمل یک بانو می‌تواند نقش فعال داشته باشد و به سمت یک انتخاب رشته و شغل خوب در جامعه هدایت شود ولی با معیارها و مبناهایی که این الگو برای آن طراحی می‌کند نه الگوهایی که افراد برای شخص برنامه‌ریزی می‌کنند.
اگر بخواهیم سهم مشخصی را به الگوی تعالی دختران بدهیم می‌توان گفت که از دوران نوزادی تا به بعد الگوی تعالی دختران می‌تواند تاثیرگذار باشد ولی آنجایی که تشکل ما می‌تواند ورود کند همان بخش دانش‌آموزی و در دوره متوسطه می‌باشد.
نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در پایان خطاب به مسئولان استانی اتحادیه گفت: شما به عنوان مسئولان اتحادیه استان به عنوان پایه و نقش درجه یک در استان هستید و به بخش الگوی تعالی دختران باید نگاهی ویژه داشته باشید و با توجه به اینکه بخش خواهران در این حوزه بخش ویژه محسوب می‌شود ولی چون مسئول استان راهبردی اتحادیه کل استان را بر عهده دارد باید به این موضوع نگاه ویژه و پیگیری مخصوص داشته باشد.

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید